Vorige maand ontvingen we een e-mail van de nieuwe veiligheidsman Sarah Tromp. Uit deze e-mail bleek dat de BVO door supporters zelf geregelde bussen niet toe wil staan tijdens een autocombi. Supportersclub Cambuur Culture heeft vervolgens mevrouw Tromp in een mail om tekst en uitleg gevraagd. Een reactie op deze mail hebben wij tot op de dag van vandaag niet van haar mogen ontvangen..
De buscombi wordt door vele supporters gehaat. Het probleem ligt echter niet zozeer bij het vervoermiddel. Het probleem ligt bij de regelgeving eromheen. Verplicht stewards in de bus die als oppas toezien of iedereen zich wel gedraagt. Beperkte tussenstops. Geen drank. Totaal geen vrijheid. Dat is het probleem. Daarnaast liggen de prijzen, zoals wij gisteren al schreven, voor een door de BVO georganiseerde bus veels te hoog.
Vervoer per bus is prima. Alleen zonder deze betuttelende regelgeving. De bus is onder het soepelere regime van de autocombi zelfs voor vele supporters de favoriete manier van vervoer. Gezelligheid, bier (met mate(n)), en onderweg stoppen waar je wilt. Perfect!
De BVO staat het echter niet toe dat supporters bij een autocombi zelf een bus regelen. Hier heeft niet alleen Cambuur Culture last van. Ook andere supporters(groepen) is het niet toegestaan een eigen bus te huren. Geen MI-side bus, geen Franeker bus, geen Berlikum bus etcetera..
De KNVB staat door supporters zelf geregelde bussen gewoon toe. Zo rijdt vrijwel elke uitwedstrijd van FC Groningen een door supporters zelf geregelde bus. Het verbod om als supporter een bus te verhuren is dus afkomstig van onze eigen BVO!
Supportersclub Cambuur Culture is van mening dat elke vrijheidsbeperkende maatregel, want dat is het busverbod, een goede reden moet hebben. De BVO weigert echter te reageren op onze mail waarin wij om tekst en uitleg vragen over de beweegredenen van dit busverbod!